Categories: Coaching
Auteur
Sharon van der Zwaag
Deel
Categories: Coaching

Auteur

Sharon van der Zwaag

Deel

Hoe kan ik mijn lijf weer leren voelen?

Hoe kan ik mijn lijf weer leren voelen?

Klanten komen bij mij met verschillende hulpvragen. De vragen die ik voorbij hoor komen zijn: Hoe leer ik mijn lijf weer beter voelen? , Ik wil eerder aanvoelen wanneer ik boos word.

Ik wil beter naar mijn lijf leren luisteren en ik wil meer rust in mijn lijf ervaren. Deze vragen zijn helemaal niet zo gek. In onze maatschappij praten we veel, hebben we veel ballen hoog te houden waaronder werk, gezin en sociale contacten. Allemaal activiteiten waarin het contact met de ander voorop staat.

Maar hoe zit het nu eigenlijk met onszelf? Hebben we wel voldoende contact met onszelf? Zorgen we wel goed voor onszelf? En hoe zit het met ons lijf? Doordat contact en verbinding met de ander zo op de voorgrond staat en we veel meer zijn gaan communiceren , op wat voor manier dan ook zijn we de verbinding met onszelf en ons lijf kwijt geraakt. Chronische stress, trauma of burn-out maakt ook dat we de verbinding met ons lijf verliezen.  Daardoor kan het zo zijn dat we ons lijf niet meer goed aanvoelen. Hoe kan het dat we dat niet meer zo goed voelen en hoe leren we ons lijf wel weer voelen?

Dr. Bessel van der Kolk benoemde in één van zijn presentaties naar een Canadees onderzoek waarbij de hersenen van een groep personen met PTSS werden vergeleken met een groep personen zonder  PTSS. Uit dit onderzoek kwam naar voren dat de middenlijnstructuren in de hersenen van personen met  PTSS waren lam gelegd. Deze middenlijnstructuren hebben te maken met zelfbewustzijn en zelfperceptie. Dit houd in dat deze personen als het ware niet thuis zijn en maakt het noodzakelijk om jezelf en je lichaam weer opnieuw te leren voelen en kennen.

“Trauma and the nervous system: A polyvagal perspective”

Hoe werkt het nou eigenlijk?

We kijken eerst naar ons autonome zenuwstelsel. Ons autonome zenuwstelsel regelen de onbewuste functies en processen in je lichaam, zoals hartslag, ademhaling, bloedruk je spijsvertering en de energieproductie. Het autonome zenuwstelsel bestaat uit een parasympatisch zenuwstelsel en het sympathische zenuwstelsel.

Het sympatische zenuwstelsel regelt de actiemodus en kun je vergelijken als een alarmsysteem dat heek nauwkeurig is afgesteld. Hij reageert liever te vaak dan één keer te weinig. Dus liever vluchten voor een blaffende hond dan dat we gebeten worden door een agressieve hond. Het parasympathische zenuwstelsel brengt het lichaam weer in de rusttoestand en zorgt ervoor dat het lichaam weer kan herstellen. Het YouTube filmpje “Trauma and the nervous system: A polyvagal perspective” geeft een mooi inzicht in de werking van het zenuwstelsel. Bij chronische stress, trauma, depressie of burn-out is de balans tussen het sympatische- en het parasympatische zenuwstelsel zoek geraakt. Het sympatische zenuwstelsel, de actiemodus, is teveel aan het werk geweest waardoor het lichaam in de actiestand blijft staan. Het lichaam wordt voortdurend aangestuurd op onder andere het verwijdden van de pupillen, remmen van de speekselafscheiding, verhogen van de hartslagfrequentie, verhogen van de ademfrequentie, remmen van de maagsapafscheiding en alvleessapafscheiding, stimuleren afgifte van glucose door de lever, remmen van de drambeweging en darmsapafscheiding, ontspannen van de urineblaas en het remmen van de werking van de geslachtsorganen. Je staat op de overlevingsstand. Om te overleven wordt ook het stresshormoon adrenaline aangemaakt. Adrenaline zorgt er voor dat we bij gevaarlijke situaties bijvoorbeeld niet direct pijn voelen zodat we kunnen vluchten. Je begrijpt dat dit alles maakt dat je je lijf niet goed voelt. Aangezien deze processen niet alleen plaatsvinden bij daadwerkelijk gevaar maar ook op momenten dat het lichaam denkt dat er gevaar is, is het niet meer dan logisch dat het snel kan gebeuren dat je het contact met je lijf kwijtraakt.

“Vergelijk het eens met verliefd zijn…”

Je wilt weer echt kunnen genieten

In mijn praktijk hoor ik vaak de wens om weer echt te kunnen genieten. Maar wat bedoeld men hier eigenlijk mee? Genieten is een gevoel en eigenlijk willen we dan ons lijf weer leren voelen.

Vergelijk het eens met verliefd zijn. Wanneer we verliefd zijn, hoort daar een gevoel bij. Vlinders of tintelingen in je buik, een slap gevoel in de benen, een warm gevoel etc. Stel je voor dat je verliefd bent maar je voelt niets. Wat blijft er dan over? Hoe weet je dan of je verliefd bent of dat je iemand gewoon leuk vindt? Of je maakt een mooie herfstwandeling. Je wilt dan eigenlijk de zon op je huid en de wind door je haren voelen. Wanneer je kinderen ziet spelen, wil je je trots voelen, wil je blijdschap voelen en wil je vooral de liefde naar je kinderen voelen. Veel draait om gevoel.

Wat is het leven vlak wanneer je het gevoel bij deze bijzondere momenten kwijt bent geraakt.

Je zou graag willen dat je niet ineens een woede-uitbarsting hebt, maar dat je het eerder op voelt komen en dus eerder in kunt grijpen. Dat maakt het leven een stuk gemakkelijker. Door signalen van boosheid eerder op te kunnen merken kun je beter in een toestand van rust blijven. Je lijf herstelt sneller waardoor je ook beter in contact blijft met je lijf. Je lijf leren voelen is jezelf weer leren voelen. Leren voelen wat je behoeftes zijn en daar naar handelen. Dat is allemaal mogelijk.

“Ervaar weer rust en ontspanning.”

Hoe leer je je lijf weer voelen?

Het mooie is dat we ons lijf altijd bij ons hebben en dat het mogelijk is om je lijf weer te leren voelen. We weten dat rust en ontspanning helpen om ons lijf in de ruststand te brengen en dat we in deze ruststand beter kunnen voelen. In perioden van chronische stress, ptss, burn out of depressie is die ontspanning moeilijk te vinden. Het mooie is wel dat wanneer we bewust met ons lijf bezig gaan, de rust en ontspanning vaak volgen en dat daaruit een proces ontstaat dat elkaar versterkt en we weer verbinding krijgen met ons lijf en ons lijf weer leren voelen.

Maak eens een bewuste wandeling. Een wandeling waarbij je je zintuigen aan het werk zet. Loop en kijk om eens om je heen. Wat zie je? Je hoeft er niets mee te doen en je hoeft er niets van te vinden maar het alleen op te merken. Benoem voor jezelf of hardop wat je ziet. Een vogel, een verkeersbord, een boom, etc. Wat zie je aan die boom? Hoeveel takken heeft hij, wat voor bladeren, een ruwe bast of juist een gladde bast? Ga zo maar door. Ga verder met je wandeling en bemerk welke geluiden je hoort. Zijn het de vogels? Verkeer? Mensen die praten? Je hoeft niets met deze geluiden, je hoeft ze alleen maar op te merken. Vervolgens ga je tijdens de wandeling bewust voelen. Voel je bijvoorbeeld de wind op je huid? Of de zonnestralen? Je benen die op de grond staan? Etc. Door bewust te wandelen maak je ruimte voor het moment en is er weinig ruimte voor andere gedachten. Hierdoor is meer ruimte voor ontspanning en rust. Je hebt je zintuigen aan het werk gezet waardoor je een eerste stap hebt gemaakt om je lijf weer te leren voelen.

Door je lijf weer te voelen, voel je ook eerder aan wanneer zaken je raken, je angstig of boos wordt. En hoe eerder je dat aanvoelt, hoe eerder je er wat mee kunt doen. Je zult ervaren dat wanneer je je lijf weer hebt leren voelen je minder uitschieters hebt in je boosheid, woede, angst of verdriet.

Er zijn vele manieren om je lijf weer te leren voelen en er zijn verschillende coaches die je daarbij kunnen begeleiden.

Ik ben coach en werk ook met paarden. Het mooie is dat paarden in het moment leven en dat het contact met de paarden al snel een rustgevende, ontspannen sfeer brengt. De perfecte omstandigheden om te werken je gevoel. Samen kijken we naar wat jij nodig hebt en wat daarbij bij jou past. Je kunt mij vinden op de site van afhangen.nu.

Naast mij zijn er nog meerdere coaches aangesloten bij afhangen.nu. Kijk vooral naar de coach die bij jou past zodat je in een vertrouwde sfeer kunt werken aan het opnieuw leren voelen van je lijf.